המצאת הגלשן

הגלשן הוא סמל מהותי של תרבות החופים ואורח חיי הגלישה, אבל המצאתו לא הייתה מקרית. בסוף המאה ה-19 כאשר גלישה הייתה ענף ספורט חדש ומתהווה, לשלושה נסיכים מהוואי, דיוק קאהנאמוקו, אדוארד ואלפרד קאהנאמוקו, היה לכולם יד בחלוצי עיצוב הגלשן המודרני. האחים Kahanamoku, לצד הגולש הנודע ועובד העץ טום בלייק, שיפרו את העיצוב של לוח האולו ההוואי העתיק ויצרו לוח קל יותר, מהיר יותר וניתן לתמרון יותר שאפשר לגולשים לרכוב על הגלים בקלות רבה יותר. המצאת הגלשן חוללה מהפכה בספורט הגלישה ופתחה את הדלת לעתיד רכיבת הגלים ותרבות החופים. מלוח האולו העתיק ועד לגלשן המודרני, העיצוב והמלאכה של הגלשן התפתחו עם השנים, אבל האחים Kahanamoku וטום בלייק תמיד יישארו החלוצים של הספורט.

לוח האולו של הוואי העתיק

לוח האולו ההוואי העתיק, הוואי עבור "צינור", הוא לוח רדוד וצר שאורכו כשני מטרים ורוחב ארבעה אינצ'ים. לוח זה היה חלק חשוב מהתרבות והספורט של הוואי, אבל הוא לא פותח לגלישה. במקום זאת, זה היה לוח ששימש לדיג, חתירה ותחבורה. לוח האולו ההוואי העתיק התפתח במשך אלפי שנים, ואין דרך לדעת את העיצוב המדויק של לוח האולו המקורי הזה, אבל יש כמה קווי דמיון בין לוחות האולו של אנשי הוואי לבין לוחות האולו של תרבויות פולינזיות אחרות.

O'lo Hui Nala: טיילר פוקס רוכב על לוח אולו ענק שעוצב על ידי בוב פירסון

לוחות האולו הראשונים נוצרו כנראה מגזע של עץ ושימשו לתחבורה, דיג ופעילויות אחרות. בעוד שאנשי הוואי השתמשו בלוחות אולו במשך שנים רבות, רק במאה ה-18 התרחב השימוש בלוח לספורט. ספורט הגלישה, שלא היה חלק מתרבות הוואי עד תחילת המאה ה-19, היה פופולרי בקרב חיילים בריטים שהוצבו באיי הוואי.

לוחות האולו הפולינזיים לא עוצבו מתוך מחשבה על גלישה. לוחות אולו פולינזיים לא היו ארוכים וצרים ולא ניתן היה להשתמש בהם לרכיבה על גלים. במקום זאת, לוחות אולו שימשו לדיג ולפעילויות אחרות ואורכם היה שונה בהתאם לפעילות. לוחות האולו הפולינזים היו עשויים מעץ, שניתן היה למצוא בשפע לאורך חופי האיים.

האחים כהנמוקו

האחים Kahanamoku נולדו כולם באי אואהו בהוואי והיו שלושה מהגולשים המשפיעים ביותר של סוף המאה ה-19. Duke Kahanamoku היה הראשון שגילה את ספורט הגלישה והיה הראשון שרכב על בורד, והמציא את הגלשן הראשון בתהליך. אדוארד קאהנאמוקו היה הגולש הבא שרכב על גלשן והיה הראשון שהמציא גלשן עץ. אלפרד כהנמוקו היה האח האחרון שגילה את הגלישה. האחים Kahanamoku היו ידועים באתלטיות שלהם וכולם היו גולשים בגיל צעיר. Duke Kahanamoku היה הראשון שהמציא את הגלשן, והמציא את הגלשן הראשון לאחר שרכב על גלשן מאולתר בהוואי.

Duke Kahanamoku הוא אבי הגלישה

טום בלייק

טום בלייק היה עובד עץ מהונולולו עם זיקה לגלישה. בלייק היה גולש נלהב ויצר מגוון ציוד גלישה וגלשנים לאורך חייו. בלייק היה נגר מומחה ונודע בעבודתו במלון Waikiki Beach המפורסם ובבניינים מפורסמים אחרים. בלייק היה גם צייר נלהב ויצר את אמנות הוואי המפורסמת הידועה בשם "פאהו". פאהו היא סוג של קליגרפיה הוואית שממשיכה לעבור מדור לדור דרך משפחות הוואי. בלייק היה גם חלק חשוב מקהילת הגולשים וחבר מוערך בקהילת הגולשים על שעזר בשיפור ציוד הגלישה.

כיצד שופר הגלשן

ככל שהגלישה גדלה בפופולריות, אנשים התחילו להבין עד כמה הלוח יכול להיות תכליתי מחוץ לים. גולשים החלו להתנסות עם לוחות מחוץ לאוקיינוס וכמה מהניסיונות הראשונים להשתמש בגלשן מחוץ לאוקיינוס היו באגמים ובנהרות. האדם הראשון שרכב על גלשן בתוך גוף מים היה ככל הנראה דיוק קאהנאמוקו, שהיה גולש מצליח בחוף וואיקיקי. Duke Kahanamoku וכמה גולשים נוספים נראו רוכבים על מה שהיה כנראה קרש מאולתר בגלישה. ככל הנראה, גולשים אלה התנסו לראשונה עם הלוחות מחוץ לאוקיינוס, אם כי לא סביר שהם רכבו עליהם בנהר ממשי. למרות שזה לא היה נוהג נפוץ, סביר להניח שהגולשים רכבו על עיצוב משופר של הגלשן.

השפעת הגלשן

ההשפעה של הגלשן היא שהוא אפשר לאנשים לחקור את המים בדרכים שלא היו מתאפשרות אחרת. לפני המצאת הגלשן, הדרך היחידה לחקור את הגלים הייתה בהליכה או שחייה לחוף והמתנה שהגלים ייכנסו פנימה. עם הגלשן, אנשים יכלו לחקור את האוקיינוס ולמצוא מקומות חדשים לחקור, להגיע הכי קרוב הסתכלו על חיות הבר שאחרת היו מסתירות, וחקור את מעמקי האוקיינוס שלא ניתן היה להגיע אליהם בהליכה או בשחייה.

האבולוציה של הגלשן

האבולוציה של הגלשן הובילה להתקדמות רבה בעיצוב הגלשן ובספורט הגלישה עצמו. ההתקדמות הראשונה הייתה בצורת הלוח. בעוד שבורד האולו ההוואי העתיק היה מחודד וצר במידה, הגלשנים המודרניים הם ארוכים ורחבים, ומאפשרים יותר יציבות ושליטה על הגלשן. ההתקדמות השנייה הייתה בעיצוב הסנפירים שהוצמדו ללוח. בתחילה רכבו הגולשים עם שני סנפירים על הלוח; עם זאת, הסנפירים לא היו יעילים והוחלפו בשלושה סנפירים. הסנפירים הונחו על זנבו של הלוח, מה שאיפשר יותר שליטה כשהרוכב חותר במים. הסנפירים היו גם מקור למחלוקת ובמקור נאסרו לתחרות. הסנפירים נאסרו בתחרות מכיוון שהסנפירים היו כנראה אחראים ליצירת גלים מסוכנים והיוו דאגה בטיחותית. הסנפירים נאסרו לבסוף בגלישה תחרותית מכיוון שהם היו יעילים מדי וגרמו ליותר מדי גלים מסוכנים.